رفتن به محتوای اصلی

اختلاف سنی در ازدواج

..

 

 

اختلاف سنی در ازدواج

وقتی با شخص جدیدی برای ازدواج آشنا میشیم موارد زیادی رو بررسی می کنیم تا ببینیم چقدر به همدیگه میخوریم و با هم سازگاری داریم مثل جذابیت، شخصیت، علائق، ارزش ها و … اما چیزی که شاید کمتر بهش توجه می کنیم اختلاف سنی در ازدواج است.

درسته که اختلاف سنی ۱۰ سال یا بیشتر در ازدواج میتونه احتمال بروز مشکلات زناشویی رو افزایش بده اما از طرف دیگه از نظر علمی ثابت شده که تفاوت سنی ایده آل در ازدواج یا رابطه میتونه شانس شما رو برای داشتن یه عشق پایدار و عالی افزایش بده.در نظر داشته باشین که دستورالعمل دقیقی برای یک رابطه موفق وجود نداره و برای داشتن یه ازدواج سالم و شاد عوامل زیادی دخیل هستن. حالا بنظرتون اختلاف سنی مناسب برای ازدواج چقدره؟ 

اختلاف سنی در ازدواج

اختلاف سنی در ازدواج با میزان رضایت زناشویی زوجین ارتباط دارد.بر اساس مطالعات انجام شده رضایت زناشویی در زوج هایی که فاصله سنی زیادی با هم دارند نسبت به آنهایی که تفاوت سنی شان کمتر است، به میزان قابل توجهی کاهش می یابد

.زن و شوهر هایی که اختلاف سنی ۰ تا۳ سال دارند، رضایت بیشتری در مقایسه با زوج هایی که فاصله سنی شان ۴ تا ۶ سال است، داشته اند.

به همین ترتیب زوجین با اختلاف سنی ۴ تا ۶ سال به نسبت آنهایی که تفاوت سنی ۷ سال به بالا دارند از ازدواجشان راضی تر هستند.

بطور کلی رضایت زناشویی با افزایش اختلاف سنی در ازدواج کاهش می یابد.

یکی از نظریه هایی که نتیجه این مطالعات را اثبات می کند، معتقد است که زوج هایی که اختلاف سنی بالا دارند در مقابل شوک های منفی رابطه مثل مشکلات اقتصادی، بیماری و … مقاومت و تحمل کمتری دارند.

اگر در آستانه ازدواج با اختلاف سنی زیاد هستید به این سوالات پاسخ دهید:

چه هدف هایی برای آینده دارید؟

چه علایق مشترکی با طرف مقابل دارید؟

آیا ارزش ها و اخلاقیات شما با هم مطابقت دارد؟

آیا انعطاف پذیرید و حاضرید با طرف سازش داشته باشید؟

آیا دربرابر نظرات دیگران مقاوم هستید و به آنها اهمیت نمی دهید؟

تفاوت سنی در ازدواج

تفاوت سنی در ازدواج می تواند منجر به تفاوت های زیادی در علایق، شیوه زندگی، اهداف بلند مدت، سرگرمی ها، و …بین شرکا بشود.در طی این سالها روی میزان شادی زوج ها با تفاوت سنی مختلف بررسی هایی انجام شده و نتایج بدست آمده بسته به عوامل بیرونی بسیار متفاوت است.

برای داشتن یک ازدواج با دوام و شاد باید با همسرتان اشتراکات کافی داشته باشید.البته این بمعنای این نیست که باید ارتباطتان را با شخصی که ۴-۷ یا ۱۰ سال از شما بزرگتر است قطع کنید اما اگر در مورد علایق مشترک در روابط تان مشکل دارید و فاصله سنی قابل توجهی هم بین شما وجود دارد بهتر است با کمک مشاور بررسی کنید که این عوامل چقدر در بلند مدت روی شما و ازدواجتان اثر می گذارد.اختلاف سنی ۱۰ سال در ازدواج

اختلاف سنی ۱۰ سال در ازدواج به این معناست که هر دونفر در دوره های مختلفی رشد کرده اند و ممکن است انتظارات متفاوتی از همدیگر داشته باشند.به دلیل تنوع شخصیت، شرایط و سطح بلوغ افراد، نمیتوان یک فاصله سنی خاص را بعنوان خط قرمز در ازدواج بیان کرد.

اما اختلاف سنی ۱۰ سال یعنی دو نسل متفاوت که به موسیقی های مختلفی گوش میدادند، در جامعه زمان خودشان بزرگ شده اند، سرگرمی ها، شوخی ها، و … آنها با هم فرق دارد.شاید اینها درابتدا جالب بنظر برسد اما در بلند مدت باعث می شود هردونفر حس کنند که تفاهم و نقطه مشترکی با یکدیگر ندارند و به همین خاطر خیلی زود احساس تنهایی و انزوا کنند. 

اختلاف سنی ۱۲ سال در ازدواج

برخی از زوجینی که برای مشاوره می آیند می خواهند بدانند که اختلاف سنی ۱۲ سال در ازدواج به رابطه آنها آسیب می زند یا نه؟ وقتی با شخصی آشنا می شویم و رابطه برقرار می کنیم قطعا یکسری ویژگی های مشترک و پسندیده را در فرد مقابل دیده ایم که تمایل داریم رابطه را جدی کنیم.اما باید دید که این موارد چقدر برای پایداری یک ازدواج اساسی هستند.

شاید بگویید از نظر ظاهر فرد مقابل را دوست دارم، رفتارهایش مناسب است، اخلاق خوش دارد، از نظر اقتصادی موفق است و … و با در نظر گرفتن این موارد اختلاف سنی ۱۲ سال را نادیده بگیرید اما دوست عزیز برای داشتن یک ازدواج با دوام و موفق باید موارد مختلفی را مدنظر داشته باشید.با مشاوره قبل از ازدواج می توانید تا حد زیادی بفهمید که آیا این فرد برای ازدواج با شما مناسب است یا نه.

اختلاف سنی ۱۳ سال در ازدواج

اختلاف سنی ۱۳ سال در ازدواج کمی زیاد به نظر می رسد و شاید در کشور ما از سوی خانواده ها قابل پذیرش نباشد.بدون شک قضاوت های دوست و آشنا روی زندگی دو نفر با اختلاف سنی زیاد اثر میگذارد.چیزی که توسط بزرگتر ها بیان می شود این است که زن نباید بزرگتر از مرد باشد چرا که زودتر شکسته می شود و ممکن است به دلایل مختلف رابطه انها دوام نیاورد.

در جامعه ما این باور که عشق چشم دو طرف را کور می کند و باعث می شود که اختلاف سنی زیاد را نادیده بگیرند و بعد از ازدواج پشیمان بشوند هنوز هم هست.

اما همه ی اینها را هم که کنار بگذاریم باز هم برمی گردیم به اینکه آن دونفر از ازدواج با یکدیگر چه می خواهند؟ آیا چیزهایی که در طرف مقابل دیده اند به قدری جذاب هست که سالهای سال آن را بپذیرند و حتی از ویژگی های همسرشان لذت ببرند یا اینکه نه این موارد فقط برای مدت کوتاهی جالب بنظر میرسد؟

دسته بندی

برچسب‌ها