رفتن به محتوای اصلی

ساعت خواب شب

سبک زندگی
چه ساعتی بخوابیم؟
ساعت خواب

شاید شما هم جز آن دسته از آدم ها باشید که نصفه شب ها خوابتون نمی برد، ذهنتون باز می شود و خلاقیت تان گل می کند، ، به خودتون می گوید: من آدم شبم!

اگر شما هم جز این دسته از ادم ها هستید احتمالا بارها به این فکر کرده اید که، آیا واقعا آدم شب و آدم صبح داریم؟

جلد اول کتاب  روانشناسی کاپلان، اشاره ای به این ماجرا دارد و آدم ها را به دو دسته تقسیم می کند: فنوتیپ "جغدشب" ها و فنوتیپ "مرغ سحر" ها

*جغد شب* ها اونایی هستند که شب سرحال هستند

*مرغ سحر* ها اونایی هستند که صبح سرحال هستند

در همین کتاب مشهور نمودار خواب بشر، قبل از اختراع لامپ و همچنین بعد از اختراع لامپ ترسیم شده است. با دقت در نمودار متوجه می شویم؛ بشر در زمان قبل از اختراع لامپ سر شب می خوابیده وتقریبا یک  ساعت قبل از طلوع بیدار می شده است.

البته این بدین معنا نیست که بشر یکسره از سرشب تا قبل از طلوع آفتاب می خوابیده است. بلکه دوره هایی از بیداری نیز داشته است. در متن کتاب توضیح داده شده که انسان مانند سایر پستانداران مشابه ، دوره هایی از بیداری را بین دوره ی خوابش تجربه می کند.

توی شب و تخت تا صبح یه سره خوابیدن، مربوط به دوران پسا اختراع لامپ می باشد که ساعت خواب تقریبا ۴ ساعتی عقب می رود و خواب فشرده می شود.

نویسنده این کتاب می گوید ؛ این خواب فشرده ی ۸ ساعته (که باعث می شود ساعت های فعالیت بیدار بشر، بیشتر بشود) مربوط به بعد از اختراع نور مصنوعی می باشد. اصل نکته اما اینجاست، تقریبا چند پاراگراف قبل از این مطلب و درست بعد از معرفی فنوتیپ مرغ سحر ، یک دسته افراطی از این فنوتیپ رو معرفی می کند ، کسانی که حدود ۷ و نیم بعدازظهر می خوابند و ۴ و نیم صبح بیدار می شوند.

نویسنده دقیقا از اصلاح پاتولوژی برای معرفی این موجودات! استفاده می کند.

یعنی تقریبا اگه همون ساعتی بخوابی که نیاکان قبل از اختراع نور مصنوعی می خوابیدن و بیدار می شدن، امروزه مریض حساب می شوید؟

حال اینکه این همان مدلی است که به پیامبر اسلام(ص) دستور داده شده است. یعنی زود بخوابی ، بعد بیدار بشید دو رکعت نماز بخوانی، دوباره بخوابی، دوباره پاشی، چندبار تا صبح پاشی و بخوابی،

این روش دقیقا شبیه نمودار خواب پیش از اختراع لامپ و تمامی موجودات مشابه انسان خواهد بود.

دقت داشته باشیم که بیمه ها، کارمندای مشاغل شب کار رو با نرخ بالاتری بیمه می کنند.

اما در غرب پیشرفته! داشتن خواب یکدست و یکنواخت ملاک سلامت روح و جسم عنوان می شود. لذا در صورت وقفه ایجاد شدن در خواب، افراد به روانشناس ارجاع داده می شوند!

گاهی موارد نتیجه گیری این جلسات اختلالات روانی، اختلالات جنسی و غیره تشخیص داده می شود. همجنس گرایی، داشتن روابط آزاد و غیره از نتایج همین جلسات است.

دسته بندی