رفتن به محتوای اصلی

اهمیت رابطه زناشویی از نظر اسلام

....

رابطه زناشویی از نظر اسلام

دین اسلام در رابطه با همه نیازهای بشریت ، پاسخ های بسیار شفاف و روشنی دارد. رابطه زناشویی از نظر اسلام اگر در چهارچوب درست آن که ازدواج است قرار بگیرد به عنوان یک امر پسندیده و ثواب مطرح شده است.

 

در قرآن کریم و روایات ائمه به فواید و ثواب رابطه زناشویی بین زن و شوهر پرداخته شده است. در این مقاله از سایت همسرتایم به بررسی فواید رابطه زناشویی از نظر اسلام خواهیم پرداخت. 

 

یکی از اساسی ترین نیازهای بشر، مقوله روابط جنسی است. مشکلات جنسی و عدم درک صحیح از شرایط همسر می تواند باعث اختلافات بین زن و شوهر شود.

در روایات ائمه هم به مردان و هم به زنان نکات کلیدی در رابطه با نحوه شروع رابطه جنسی ، عجله نکردن برای دخول و درک شرایط زنان توصیه های کلیدی زیادی شده است.

توصیه مهم به مردان

امام علی «ع» می فرمایند: وقتی مردی خواست با همسرش آمیزش جنسی کند نباید با عجله رفتار کند چرا که زنان برای شروع رابطه جنسی نیاز به برانگیختگی و زمان دارند. یعنی مردان هنگام رابطه زناشویی نباید سریع به سراغ دخول بروند و مدتی را به گفتن جملات عاشقانه و نوازش کردن اندام های مختلف بدن همسر بپردازد تا زن نیز برای رابطه جنسی و دخول آماده شود.

با همسر خود آمیزش کنید

ابوذر از پیغمبر(ص) درباره رابطه زناشویی در اسلام سوال پرسیدند و پیغمیر (ص) فرمودند: «با همسرت آمیزش کن تا پاداش بگیری».

ابوذر گفت: «ای پیامبر خدا برای آمیزش و رابطه زناشویی با همسرم پاداش می‌گیرم؟» پیامبر (ص) فرمودند: «آری، اگر آمیزش تو حرام باشد عذاب خواهی دید پس اگر آن را به شکل حلال و با همسرت انجام دهی، پاداش خواهی گرفت.».

پیغمبر اسلام (ص) با حالتی کاملا واضح به اهمیت رابطه زناشویی در اسلام اشاره فرموده اند.

طبق فرموده پیامبر (ص) آمیزش با همسر در پیشگاه خداوند ارزش و ثواب بسیاری دارد.

 آمیزش مایهٔ رحمت الهی

روایتی از پیامبر اکرم (ص) نقل شده است که ثواب رابطه زناشویی در اسلام را چنین می‌داند:

«هر فرد مؤمنی که با همسرش رابطه زناشویی انجام دهد، هفتاد هزار فرشته بال‌هایشان را برای آن‌ها می‌گسترانند و رحمت خدا بر آنان نازل می‌گردد، خداوند هفتاد هزار فرشته را به خدمت زن و شوهری می‌گیرد که میانشان آمیزش برقرار می‌شود.»

توجه کردن به نیاز‌های جنسی در چارچوب ازدواج از توصیه های اساسی دین مبین اسلام است که شاید در مذاهب و ادیان دیگر این چنین به آن پرداخته نشده است.

آمیزش همان آمرزش است

یکی از انواع ثواب رابطه زناشویی در اسلام آمرزش گناهان است چرا که انسان با آمیزش جنسی حلال با همسر ، به آرامش ذهنی و جسمی می رسد و در نتیجه باعث پیشرفت خود ، خانواده و جامعه می شود.

امام صادق (ع) در کتاب وسائل الشیعه می‌فرمایند:

«هیچ حلالی نزد خداوند، پسندیده تر و دوست داشتنی تر از آمیزش و رابطه زناشویی با همسر نیست. پس زمانی که مؤمن با همسرش آمیزش می‌کند، شیطان به گریه می‌افتد و می‌گوید:‌ای وای! این بنده از پروردگارش اطاعت نموده و گناهانش بخشیده شده است.»

رابطه زناشویی از نظر اسلام می‌تواند از آسیب‌های اجتماعی مانند تجاوز به عنف ، چشم چرانی و هوس رانی کم کند و جلوی کار‌هایی که عفت عمومی را خدشه دار می‌کنند را بگیرد.

روایت شده است که:

امیرالمؤمنین (ع) در میان اصحاب خود نشسته بود که زنی زیبا عبور کرد و آن گروه نگاهشان به زن دوخته شد. حضرت فرمود: زمانی که کسی به زنی نگاه می‌کند و خوشش می‌آید با همسرش آمیزش کند، چرا که او هم زنی است مانند زنان دیگر.

رابطه زناشویی از نظر اسلام

روشن است که رابطه زناشویی از نظر اسلام امری پسندیده است. ثواب رابطه زناشویی در اسلام نتیجه‌ای است که در آخرت به مؤمنین می‌رسد، و نتیجه دنیوی روابط زناشویی هم چیزی است که در بستر جامعه می‌توان آن را یافت 

بهتر است وقتی یکی از زن و شوهر دچار مشکلی هستند که به اصطلاح دچار سرد مزاجی شده اند خیلی سریع از طریق مراجعه به پزشک این مشکل را برطرف سازند.

از بین رفتن میل جنسی و سرد مزاج شدن می‌تواند آسیب‌های روحی و روانی بسیاری برای زوج به همراه داشته باشد.

امام صادق (ع) فرمود:

«زنی نزد پیامبر بخاطر کاری آمد حضرت فرمود: شاید تو از آن زنان معطل کن هستی؟ پرسید این‌ها کیانند یا رسول الله؟ حضرت فرمود: زنی است که شوهرش تمایل جنسی دارد ولی او آنقدر معطّل می‌کند تا شوهر بخواب می‌رود، این زن همواره مورد لعنت ملائکه است تا شوهرش بیدار شود.»

و در حدیث دیگری پیامبر اکرم به بانوان فرمود:

«نماز خود را آنقدر طول ندهید تا شوهران خود را از رابطه جنسی محروم کنید (یعنی شوهر را اگر تمایل جنسی دارد معطل نکنید)

البته ذکر این نکته نیز مهم است که اسلام به برقراری رابطه زناشویی طبق خواست دو نفر اهمیت داده است و مثلا رابطه جنسی در دوران عادت ماهانه زنان را حرام کرده است که نشان از توجه ویژه به زنان است.

 

دسته بندی