رفتن به محتوای اصلی

مواد مخدر کمیکال

اعتیاد
آشنایی با مواد مخدر کمیکال
...

 

 

کمیکال چیست؟

 

از ترکیب مراسوئیت (مشتق شده از ماری جوانای صنعتی) با گیاه مریم گلی (سالویا)، ماده ای به نام کمیکال یا کمیک تهیه می شود. در ادامه ابتدا در مورد مریم گلی و سپس در مورد مراسوئیت یا بنزای به شرح نکاتی پرداخته می شود تا اجزای سازنده کمیکال بهتر درک شود.

 

اطلاعاتی مختصر در مورد گیاه مریم گلی

مریم گلی که به آن سالویا نیز گفته می شود، یک گونه گیاهی رایج در آمریکای مرکزی و آمریکای جنوبی است و در صورت جویدن، دود کردن یا استفاده از آن در ترکیب چای می تواند اثرات روان گردان داشته باشد.

 

مریم گلی به دلیل اثرات شدید و کوتاه مدتش، قوی ترین توهم زای طبیعی شناخته می شود. این اثرات می تواند شامل موارد زیر باشد:

 

ادراک تغییر یافته

واقعیت تحریف شده

توهمات بصری و شنیداری

از دست دادن کنترل حرکات بدن

اضطراب و ترس از تجربه سفر بد 

مکانیسم اثر مریم گلی و مشتقات آن

مریم گلی حاوی ماده فعالی به نام سالوینورین A است که دارای اثرات توهم زای غیر معمول است و به گیرنده های اپیوئیدی کاپا در مغز متصل می شود. 

سالویا مکانیسم عمل سریع و کوتاه مدت دارد و علائم ظرف چند دقیقه بعد از مصرف دارو شروع می شود و 30 دقیقه تا چند ساعت علائم به طول می انجامد.

زمانی که مریم گلی مصرف می شود، برگ های آن ماده شیمیایی سالوینورین A ترشح می کنند. این ماده از طریق مخاط دهان جذب می شود و توهمات بصری و حالات شناختی تغییر یافته ای ایجاد می کنند. 

شده از ماری جوانای صنعتی

 

بنزای، ماری جوانای صنعتی است که در ساخت کمیکال به کار رفته است. اما تفاوت ماری جوانا سنتی و ماری جوانای صنعتی در چیست؟ در ادامه آن را توضیح داده ایم.

 

ماری جوانای سنتی

ماری جوانای سنتی از گیاه شاهدانه به دست می آید. از گیاه شاهدانه مواد بسیاری به وجود می آید که به آن کانابیس می گویند ماری جوانای نیز در این طبقه بندی است. در میزان مواد موجود در بین خانواده این گروه با همدیگر تفاوت هایی وجود دارد و بر این اساس THC آن ها متفاوت است. TCH ماده روان گردان است که مصرف آن اثرات جبران ناپذیری روی روان و ادراک فرد می گذارد.

 

ماری جوانای صنعتی

ماری جوانای صنعتی از سنتر برخی از کانابیس های صنعتی به دست می آید که علف نامیده می شود و عوارض روانشناختی و جسمانی بسیار شدیدتری نسبت به نوع سنتی دارد.

 

مراسوئیت یا بنزای خطرناک ترین ماده مخدر در ترکیه شناخته شده است و از گیاه سبز رنگی شبیه ماری جوانا مشتق شده است که حاوی ماده شیمیایی به نام AM است که روی مغز تاثیر مخرب می گذارد. همچنین بنزای از مقداری MD نیز ساخته شده است. به طور کلی بنزای خالص نیست و از ترکیب شیمایی چند ماده است که به صورت مصنوعی سنتز شده است.

 

MA ماده اصلی بنزای است و به شکل پودر یا مایع در دسترس است. MA ماری جوانای صنعتی (فنازپام) است که در فرهنگ عامه به نام گراس یا علف نیز شناخته می شود.

MD ماده ای است که نقش آمفتامین یا شیشه را ایفا می کند.

در نهایت با ترکیب مریم گلی و بنزای (ماری جوانای صنعتی) کمیکال ایجاد می شود. 

سنتز کمیکال یا کمیک

ترکیب بنزای و مریم گلی، ماده کمیک را می سازد. بنزای که از ماری جوانای مصنوعی تشکیل شده است و حاوی THC روان گردان است و مریم گلی نیز ماده توهم زا به نام سالوینورین A را دارد. در نتیجه کمیکال اثرات توهم زای بسیار شدیدی را به دلیل ترکیب این دو ماده به همراه دارد.

 

داروی کمیکال به طور طبیعی در دهه های گذشته در بازار وجود نداشت اما در قرن 2021 به عنوان یک داروی جدید با اثرات توهم زا در کشورهای مختلف رواج یافت. افراد اغلب برگ های گیاه مریم گلی را می جوند و یا از مایعات استخراج شده از آن استفاده می کنند اما با این حال کمیکال مانند ماری جوانا دود می شود و یا از طریق پیپ استنشاق می گردد. 

 

یکی از موانعی که هنگام تلاش برای شناخت بیشتر کمیکال با آن روبه رو هستیم، عدم اطلاعات کافی از اثرات آن است که آیا این دارو سبب مرگ می شود یا خیر. دانشمندان به بررسی های خود در مورد اثرات کمیکال و نحوه واکنش آن روی مغز ادامه می دهند

.کمیکال چگونه روی مغز اثر می گذارد؟

کمیکال از دو ماده یعنی مریم گلی و بنزای (ماری جوانای صنعتی) تشکیل شده است.

 

ماده فعال در مریم گلی یعنی سالوینورین A: سبب فعال شدن گیرنده اپیوئیدی کاپا KOR می شود.

ماری جوانا صنعتی با وجود ماده THC : THC بسیار شبیه مولکول هایی به نام کانابینوئیدها است که در مغز وجود دارد. 

کانابینوئیدها هنگام خستگی و توقف سلول های عصبی آزاد می شود. در شرایط صدمات احتمالی ترشح کانابینوئیدها غیر فعال می گردد تا بدن عملکرد کنترل شده داشته باشد.

اما مصرف کانابینوئیدهای صنعتی مانند THC سبب مختل شدن عملکرد مغز می شود و افکار، تصورات و قدرت و ادراک مغز را افزایش می دهد.

کانابینوئیدها همچنان سبب افزایش سطح دوپامین و نوراپی نفرین می شود که احساساتی مانند نئشگی، سستی و نوسان درد و … را ایجاد می کند.

کانابینوئیدها همچنان مسئول کنترل حافظه کوتاه مدت، یادگیری، هماهنگی، کنترل حرکات و عملکردهای شناختی هستند که افزایش بیش از حد آن ها سبب آسیب های جدی به نورون های مغزی می شود. 

کمیکال که ترکیبی از این دو ماده روان گردان توهم زا است، اثرات شدید توهم زایی به همراه دارد، بنابراین باید ترک کمیکال زیر نظر پزشک متخصص اعتیاد و روانشناسان حرفه ای انجام شود تا تمامی مراحل ترک بدون علائم خطرناک مدیریت شود.

 

اسامی مختلف کمیکال یا کمیک 

کمیکال نام های زیادی دارد که در زیر برخی از اسامی آن شرح داده شده است:

 

سالویا

نعنا جادویی

حکیم بینا

حکیم پیشگو

گیاه چوپان 

سالی – دی

مریم گلی

برگ نبوت

ماریا پاستورا

این اسامی مستعار بیشتر توسط افرادی که به دنبال خرید و فروش پنهانی کمیکال هستند مورد استفاده قرار می گیرد و راهی برای پنهان کردن معامله است.

 

اثرات توهم زای کمیکال

برخی اثرات توهم زای کمیکال را با ماده توهم زا PCP مقایسه کرده اند زیرا اثراتی مشابه با PCP بروز می دهد. اثرات کمیکال در عرض چند دقیقه بعد از مصرف شروع می شود. خاص ترین ویژگی کمیکال این است که تغییرات قابل توجه در ادراک ایجاد می کند. کمیکال اثرات توهم زای شدیدی دارد و حتی با یک بار مصرف نیز می تواند منجر به اعتیاد گردد.

 

اثرات شناخته شده کمیکال این است که با مصرف این ماده به یک “سفر” برده می شوید که تجربه این سفر متفاوت از ماده توهم زا ال اس دی یا سایر مواد توهم زا مانند PCP است.

 

کمیکال با تاثیر روی گیرنده های سروتونین مغز سبب افزایش احساس آرامش درونی و شادی در افراد می شود. 

براساس گزارشات حاصل شده تداخل حس یعنی (دیدن صداها و شنیدن چیزها) بعد از مصرف LSD رخ می دهد. 

اما بعد از مصرف کمیکال افراد چیزهایی را که می بیند در بدن احساس می کنند که بسیار وسیع تر از LSD است. این تجربه می تواند منجر به طیف وسیعی از احساسات شود که اغلب در عرض چند ثانیه از احساسات مثبت به احساسات منفی یا برعکس تغییر می کند.

دسته بندی