حمایت از کالای ایرانی چه توجیهی دارد؟

یکی از ارکان مهم اقتصاد مقاومتی، حمایت از تولید داخلی و تقویت کارخانههای تولیدی کشور هست؛ لذا مردم می توانند با ترجیح کالاهای ایرانی و حمایت از تولید داخلی، نقش بیبدیلی را در تحقق اقتصاد مقاومتی ایفا کنند.
پویایی و رونق اقتصاد کشور، اولویت اول و اصلی کشور ماست، که این مهم جز با اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی، محقق نمیشود. بی شک یکی از ارکان مهم اقتصاد مقاومتی، حمایت از تولید داخلی و تقویت کارخانههای تولیدی کشور هست؛ لذا مردم می توانند با ترجیح کالاهای ایرانی و حمایت از تولید داخلی، نقش بیبدیلی را در تحقق اقتصاد مقاومتی ایفا کنند.
رهبر معظم انقلاب سال 97 را سال حمایت از کالای ایرانی نام گذاری و بر حمایت از تولید ملی تأکید کردند. اقتصاد و توانمندی مالی عموم مردم، رمز بقاء و پایداری هر حکومتیست. در دین مبین اسلام هم بسیار بر اهمیت مسئله اقتصادی در ابعاد مختلف، تأکید شده است:
رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم) فرمود:
«نِعْمَ العونُ على تَقوى اللهِ الغِنى» «چه خوب کمکی است برای تقوای الهی، غنا و بینیازی از مردم»[1]
در روایتی دیگر از امام صادق (علیه السلام) نقل شده:
«اِحتَفِظ بمالِك، فإنّه قِوامُ دینِك» «در حفظ مالت بكوش، زیرا آن، قوام بخش دین تو است»[2]
در این روایت امام صادق(علیه السلام)، غنای اقتصادی را عامل حفظ و پایداری دین و باور انسان مؤمن معرفی می کند؛ که این نشان دهندهی اهمیت اقتصاد در مصونیت دینی و اعتقادیست. لذا اقتصاد در دین اسلام نه تنها مورد نفی قرار نگرفته بلکه بر نقش سازندهی آن همواره تأکید شده است.
بى تردید استقلال، ثبات سیاسى، نفوذ در مجامع جهانى، اقتدار ملى و میزان تسلط و امنیت هر جامعه، به قدرت و كارآیى اقتصاد و توانمندى مالى آن بستگى دارد.
و از سوى دیگر، اقتصاد بیمار و وابسته، در هر جامعه اى، زمینه ساز تزلزل ارزشهاى اخلاقى، حاكمیت فساد و فحشا، ازدیاد بزهكارى و آلودگىهاى اجتماعى است. عقب ماندگى اقتصادى در هر جامعه، موجب عقب ماندگى در حوزههاى سیاسى، فرهنگى و نظامى است و وابستگى به بیگانگان را بر جامعه تحمیل مى كند.[3]
و از آنجا که استقلال و پویایی اقتصادی هر جامعه ای، مبتنی بر رشد تولید ملی و حمایت از تولیدکنندگان داخلیست، مردم با حمایت از کالاهای داخلی و ترجیح محصولات ملی بر کالاهای برون مرزی، نقش تعیین کننده ای در بهبود وضعیت کلان اقتصادی کشور دارند.
حمایت از تولید ملی و کالاهای داخلی، بدون تردید باعث رونق و حیات کارخانههای تولیدی و در نتیجه، افزایش اشتغال جوانان و بهرهوری اقتصادی خواهد شد؛ لذا باید ترجیح کالای ایرانی بر کالای مشابه خارجی، به عنوان یک فرهنگ در بین مردم نهادینه شود تا با بهبود اقتصاد کشور، بتوانیم معضلات فرهنگی و سیاسی و ... را که متأثر از اقتصاد یک کشور هستند، برطرف سازیم.
البته تولید کنندگان داخلی هم حتما باید با افزایش کیفیت کالاهای خود و هم طرازکردن محصولاتشان با کالاهای مشابه خارجی،شوق و رغبت مردم را نسبت به خرید کالاهای خود افزایش دهند.
پی نوشت:
1. امالى طوسى، ص 193، ح 326
2. وسائلالشیعة، ج 4، ص 1160، ح 8915
3. دایره المعارف فقه مقارن ج2 ص 33
منبع:
رهروان ولایت