وحدت مسئله مهم و ضروری زمانه است/ استقامت؛ تنها راه وحدت و جلوگیری از سلطه دشمن

معروف؛ آیتالله محمد امامی کاشانی، روز، ۲۴ آبان ماه، خطبه اول نماز جمعه این هفته تهران با تبریک میلاد پیامبر(ص) و امام جعفر صادق(ع) به همه امت اسلام و انسانهای حقطلب گفت: قرآن میفرماید: «لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ»؛ پیامبر(ص) اسوه، مقتدا، معصوم و سراسر حق و نور بود و این مقتدا باید واقعاً انسان کامل باشد.
وی ادامه داد: از بدو خلقت بحث انسان کامل مطرح بوده و در تمام ادیان نیز آمده است؛ انسان کامل دارای صفاتی است که سایرین باید از او یاد بگیرند. از نظر ادیان، انبیا انسان کامل هستند و پیامبر(ص) به منزله خاتمالانبیاء بالاترین و عزیزترین انسان کامل در عالم خلقت است.
آیتالله امامی کاشانی اظهار کرد: الان که حدود ۱۱ هزار سال از آدم ابوالبشر میگذرد انسانی به عظمت پیامبر(ص) به منزله انسان کامل نیامده و او مقتدا و اسوه است.
خطیب جمعه تهران در ادامه به تشریح یکی از خلقیات پیامبر(ص) پرداخت و گفت: ایشان در جمع اصحاب پرسیدند که میدانید چه کسی شبیهترین فرد به من است؟ سپس بیان میدارند: من دوست دارم هر کسی پیش من میآید از دیگری نزد من سخن نگوید و نقطه ضعفی بیان نکند تا من نسبت به آن فرد در قلبم کدورتی پیدا شود».
وی بیان کرد: پیامبر(ص) قبل از اینکه آورنده دین و حاکم اسلامی باشند، انسانی بودند که تجلی اسماءالحسنی بودند و تمام وجود مبارکشان نور و اخلاق حسنه بود. پیامبر(ص) نمیتواند مانند سایرین در ظاهر به کسی محبت کند، اما در باطن نسبت به او کدورتی داشته باشد.
آیتالله امامی کاشانی اظهار کرد: پیامبر(ص) اگر سلیمالصدر نبود، انبساط وجه هم نداشت و نمیتوانست با دیگران گرم بگیرد؛ زیرا باطن و ظاهرش یکی است و تمامش حق، نور و زیبایی است؛ لذا در روایت دیگری ایشان میفرمایند کسی که میخواهد شبیه من باشد یکی از حالاتش این است که در قلبش نور باشد.
وی با بیان اینکه ظلمت و تاریکی در انسان کامل وجود ندارد، گفت: انسان کامل یعنی نقطه اعتدال و تمام انسانها باید از او پیروی کنند. یکی از راههای سلیمالصدر بودن این است که در قلب نور باشد.
امروز جامعه ما چقدر شبیه پیامبر(ص) است
خطیب جمعه تهران بیان کرد: امروز در جامعه ما وضعیت قلبها، دلها و گفتارها چگونه است؟ آیا بدخواهیها و حسادتها شبیه بودن به پیامبر(ص) است؟ آیا به منزله امت پیامبر(ص) شبیه پیامبر(ص) هستیم؟ در تهمتها، دروغها، آبروریزیها، بردن عزتها و کنجکاوی از عیبها که در جامعه ما وجود دارد چه وجه تشابهی با خلق پیامبر(ص) است؟
آیتالله امامی کاشانی ابراز کرد: در این روزهای باسعادت باید حالات ایشان را ببینیم. پیامبر(ص) میخواهد به ایشان شبیه باشیم و لذا باید در این روزها نسبت به پیامبر(ص) و امام صادق(ع) توجه داشت و به آنها متوسل شد و از آنها استمداد کرد. زیارت امام رضا(ع) و دعای فرج و اربعین و و توجه به شهادتها، همین استمداد و تلاش برای شبیه شدن است. راه نور راه جدایی است و به هنر ما و برنامهریزی ما نیست. پیامبر(ص) در همینجا که مسئله شباهت به خودشان را مطرح میکنند یکی از راههای شبیه شدن را بیان میدارند و آن هم انصاف است.
انصاف و شباهت به پیامبر(ص)
وی با اشاره به افزایش قیمت بنزین با تصمیم دولت و مجلس گفت: نکته مهم است که باید در اجرا دقت و نظارت کرد تا به بهانه افزایش قیمت بنزین قیمت سایر کالاها افزایش پیدا نکند. کسانی که سایر کالاها را میفروشند، باید انصاف داشته باشند؛ لذا هم اجرا و هم دقت در اجرا مهم است و سایرین هم کالاهای دیگر را گران کنند. کسی که شبیه به پیامبر(ص) است باید باانصاف باشد و خودش ببیند که چه ربطی دارد که با افزایش قیمت بنزین، میوه، پوشاک، فرش، مسکن و ... گران شود و این انصاف میخواهد تا در کشور انصاف و شباهت به پیامبر(ص) نباشد و کارها به سرانجام نمیرسد.
آیتالله امامی کاشانی در خطبه دوم نماز جمعه تهران با عرض خیر مقدم به مهمانان کنفرانس بینالمللی وحدت که در نماز جمعه حاضرند، گفت: برگزاری این کنفرانسها و دعوت از برادران اهل سنت سابقه طولانی در جهان اسلام دارد و مسئله وحدت قبل از انقلاب هم مطرح بوده و علمای بزرگ شیعه وسنی آن را بیان کردند. امروز هم وحدت مسئله مهم و ضروری زمانه ماست.
وی در ادامه به بیان روایتی از پیامبر(ص) پرداخت و گفت: ایشان میفرمایند «وقتی امت من به هم کینه نورزند و با هم صمیمی باشند دشمن بر آنها مسلط نخواهد شد.» دشمن وقتی مسلط میشود که کینهها باشد.
نفوذ دشمن به مراکز تصمیمگیری
امامی کاشانی بیان کرد: الان جهان اسلام در چه وضعیتی است؟ استکبار چه برنامهای دارد؟ به فرمایش رهبر معظم انقلاب در دیدار امروز، دشمن کار نظامی نمیکند بلکه در مراکز تصمیم گیری نفوذ میکند و با آن نفوذ کار خود را میکند. سلاحش برندهتر است که سراغ برخی حاکمان کشورهای اسلامی و عربی برود و با آنها صحبت کند.
خطیب جمعه تهران اظهار کرد: این نشان میدهد دشمن با اسلام میانهای ندارد و برای او شیعه و سنی مطرح نیست. دشمن با خدا میجنگد. کسانی که یمن را از کوچک و بزرگ بمباران میکند یا در فلسطین افراد را شهید میکنند، برای آنها شیعه و سنی تفاوتی ندارد و صریح و روشن هم بیان میکنند که به خاطر پول شما با شما هستیم. با این تحقیر و توهین وضع جهان اسلام هم این است.
وی تصریح کرد: پیام پیامبر(ص) این است که جهان اسلام مخالف هم نباشید و دلتان از هم کدورت نداشته باشد و با هم صمیمی باشید، پیامبر(ص) همین را میخواهد. اگر در بعضی اعتقادات مشترک نیستیم، اما آنچه که مهم است مسئله صمیمیت و روابط است.
یهود که با صهیونیسم تفاوت دارند
امامی کاشانی ابراز کرد: دشمن نه تنها در جهان اسلام بلکه در بیرون اسلام هم بیان میدارند که جمهوری اسلامی میگوید یهود نباید باشد و همین هم نقشه دشمن است. چه زمانی جمهوری اسلامی این را گفته است؟ قرآن آیات زیادی درباره یهود و نصاری دارد. یهود که با صهیونیسم تفاوت دارند و یهودیان با صهیونیستها مقابله دارند. صهیونیسم نه یهودی است و نه نصرانی و نه با خداست. صهیونیسم ضد خدا، ضد انسانیت و ضد همه ارزشهاست. رئیس جمهور آمریکا، رژیم آمریکا و صهیونیستها همه یک واقعیت هستند.
وی با بیان اینکه استکبار به دنبال منافع خودش است، گفت: استکبار کاری به دین، مذهب، یهود، نصاری، شیعه و سنی ندارد و با همه موافق است اگر به او پول بدهند و با همه مخالف است اگر به او پول ندهند. باید دید که عناد و دشمنی دشمن در کجاست؟
خطیب جمعه تهران ابراز کرد: صهیونیستها با مردم فلسطین چه میکند؟ سرچشمه بحران عراق از کجاست و ناشی از نفوذ کجاست؟ البته در عراق مرجعیت قوی و عظیمی وجود دارد و مردم عراق هم آگاهاند که باید به مرجعیت توجه کرده و کلمات او را نصب العین قرار دهند. ایشان هم مکرر بیان کردهاند که مردم حق دارند درباره گرانی و عدم اداره درست کشور صحبت کنند، اما نباید به گونهای باشد که دشمن سوءاستفاده کند.
راه برقراری همدلی
امامی کاشانی اظهار کرد: نفوذ دشمن در افغانستان و سوریه و همه نقاط دنیای اسلام برای این است که اسلام و «لا اله الا الله» را نمیخواهد، چون با منافعش در تضاد است؛ لذا در جهان اسلام اگر به فرموده پیامبر اکرم(ص) دلخوری نباشد و دلها با هم باشد دشمن نمیتواند بر آنها مسلط شود.
وی در تشریح اینکه راه این برقراری همدلی چیست، گفت: راه همان است که بارها مقام معظم رهبری بیان فرمودند و آن هم استقامت در برابر دشمن است، «فاستقم کما امرت».
امامی کاشانی در ادامه به تبیین تفاوت قیام و استقامت پرداخت و گفت: قیام یعنی ایستادن روی پا و مسلط بودن بر تمام کار خود. اما استقامت به معنی طلب قیام، رفتن به دنبال قیام، خسته نشدن، فریب نخوردن، نترسیدن از دشمن و با قدرت حرف زدن است و در مجموع به دنبال هدف با تمام وجود برود.
خطیب جمعه تهران افزود: اینکه جمهوری اسلامی بعد از چهل سال چنین عظمتی را در دنیا دارد، به خاطر همین استقامت، شهدا، ایثارها و فداکاریهاست؛ لذا استقامت همه جهان اسلام تنها راه است. باید بیدار و هوشیار بود و راه را دانست.
حضرت مهدی(عج)؛ حقیقت مشترک میان شیعه و سنی
وی در ادامه به مسئله حضرت مهدی(عج) به منزله نقطه مشترک مهم میان شیعه و سنی اشاره کرد و گفت: در کتب اهل سنت آمده است که پیامبر(ص) فرمودند: «روزگاری بشود که مشکلات، تزلزلها، اضطرابها و گرفتاریها آن چنان زیاد شود که امت اسلام به سختی بیفتد و آن زمان است مکه به فریاد خواهد رسید و فرزند من مهدی(عج) و عدل او همه عالم را فرخواهد گرفت».
امامی کاشانی اظهار کرد: در کتب شیعه هم آمده است که بهترین انسانها کسانی هستند که وقتی حضرت حجت غایب است به ظهور آن حضرت امید دارند و مأیوس نمیشوند تا فرج بیاید. با وجود تسلط استکبار، اما آینده روشن است و جهان اسلام باید به این آینده نگاه کند و بکوشند که عدل را برپا کنند و زمینه ظهور حضرت را آماده کنند.
خطیب جمعه تهران در پایان سالروز درگذشت مرحوم علامه طباطبایی؛ فیلسوف، حکیم، فقیه و مفسر بزرگ قرآن را گرامی داست و برای ایشان طلب عفو و مغفرت کرد.
ایکنا